Summering efter första race året

Vårat första år i den tuffa ERF långloppsserien är avverkat, ett år som började hårt men slutade muntert.

2004, året då vi införskaffade våran Toyota MR2 -94, från Tyskland hemkommen helt original och gat registrerad. Vi började lite sakta bygga om bilen enligt race spec och körde under sommaren och hösten några tester både i Sverige och Tyskland. Tyvärr så slutade det året med en krasch och MR2:an fick ordentligt med stryk både fram och bak, som tur var fick vi i samband med det in, förmodligen en av Sveriges bästa plåtslagare i teamet. Reparationen blev lång och slitsam men med ett mycket gott resultat, man kunde inte se att bilen varit krockad efteråt, allt återställdes till original skick.

Så i April 2005 stod vi på start griden under premiärtävlingen i bakre delen av det långa startledet med våran nybyggda men dock inte helt färdiga Toyota. Och det var tufft, mycket tuffare än vi på förhand hade trott, 28 bilar på Falkenbergs 1,8 kilometer långa bana. Det gällde att hålla koll runt omkring sig för det var bilar överallt kändes det som och många avåkningar. Faktiskt förvånansvärt många avåkningar, inte från vår sida men från våra konkurrenters. Om det berodde på ringrost från förarna eller den nya ban sträckningen det vet vi inte, men det gynnade oss. Vi körde på där i säkert tempo och klättrade sakta i fältet just tack vare alla avåkningar.
När vi gick in i fjärde timmen av racet blev det dock våran tur att åka av och det riktigt illa, rätt in i räcket ut med start och mål rakan, suck! Bilen såg nästan precis ut som efter förra kraschen, vintern hårda reparation spelades snabb upp för våra ögon och vi kände alla i teamet hur tungt det här var, men racet skulle vi fullfölja. Började kolla på skadorna då en besiktnings man, eller kvinna som det var, kom och tog vårat säkerhets bälte
- Det skall jag klippa sönder sa hon
??? Vi stod där all som fån ett tag och kliade oss i huvudet
Reglerna säger att vid allvarligare kollision skall bältena märkas om dom blivit sträckta, våra bälten syntes ingenting på, dessutom gick bilen in snett i muren så vår förare kände inte ens att det drog i bältena utan enbart lite i stolen. Ja, ja så var det i alla fall och vi fick packa ihop och åka hem med endast 5 start poäng.

Reparationen drog vi igång med direkt när vi kom hem och denna gång hade vi lärt oss att man inte behöver göra allt perfekt och att man kan ändra på en del detaljer, vi kommer ju förmodligen krocka igen. Så denna gång tog det enbart två och en halv vecka att reparera bilen, tur var ju det, nästa race var cirka en månad efter första.
Bältena fick vi föresten tillbaks efter ett tag, det var inga fel på dem.

Tid för 2005 års andra race denna gång inne i Småland på Scandinavian Raceway eller Anderstorp som det oftast kallas. Laddade till tusen var vi och denna gång SKULLE vi i mål, ja, det skulle vi första gången också för den delen.
Loppet flöt på bra för våran del, stabil körning, men så tankade vi med jeep dunk vilket är förödande i långlopp, vi kunde komma in ett tag före ett annat team som hade snabbtank och sedan komma ut en bra stund efter. I mål kom vi i alla fall och det på en 13:onde plats och vi var super glada. 11poäng.

Nu gällde det att snabbt bygga en snabbtanks anläggning, en vinge på bak luckan stod också på önskelistan då våran mittmotor försedda Toyota kan vara rätt yvig ibland. Mycket mekande blev det, vi hade knappt 3 veckor på oss fram tills nästa tävling. Grabbarna jobbade jätte bra och både tank systemet och vingen blev färdiga.

Nu var vi inne i mitten av säsongen och det var dags att dra ner till Skåne och roliga Ring Knutstorp. Plats 16 fick vi efter tidsträningen, inte den bästa men sen fick vi inte så många varv heller då en säkring till generatorn strulade.
Efter regnet under träningen torkade det upp och gick snabbare, jag (Clas`) körde första passet och var därför den ende som bytte till torra kläder och sen satte jag på max värme på fötterna ett tag i början av loppet. Resten av grabbarna blev lite små krassliga dan efter p.g.a dom våta kläder, illa.
Bilen krånglade i alla fall inte under själva tävlingen och nu gick det fort vid tankningen. I mål kom vi även denna gång och nu på en 6:e plats! Gissa om det lyste runt oss. 18 poäng

Japp då hade vi alltså snabbtank , vingen hade vi fått på och väghållningen funkade bra, en starkare motor var nu nästa åtgärd. Eller ja, vi hade faktiskt jobbat på en motor vid sidan om hela säsongen och mer där till. När den var färdig och inställd gav motorn inte en hästkraft mer än original, lite mer vrid var vad vi fick. Passa er för en viss trimnings firma i Svenljunga.

Augusti månad och dags för tävling på nyombyggda Sturup Raceway, en tävling som kom till under året. Vi tyckte det var jätte kul med en ny bana och hade inget emot att åka en bit extra, vi drog nämligen ner dan innan med husvagn och allt. Tyvärr pajade en av dragbilarna på väg ner så vi kom inte fram till banan fören framåt 23 tiden. Om inte det räckte så kom jag på under promenaden till anmälnings seketeriatet att jag glömt vår vagnbok och allas licenser, oj då. Som tur var passerade stallchefen ungefär samtidigt Falkenberg och kunde hämta upp de kvarglömda sakerna.

Tävlingen gick i regn ungefär 2/3 delen av racet och vi kom i mål utan problem på en 8:onde plats, hade kanske väntat oss bättre med tanke på hur mycket tid och pengar vi lagt ner på den nya motorn. 16 poäng.

Men skam den som ger sig, denna gång fick trimnings gurun Köhler visa vad han kunde, och det gjorde han fort som bara den. 1 månad hade vi på oss att bygga om motor, det klarade han utan problem, fick till och med lite marginal så att vi kunde köra ett litet test på Falkenbergs Motorbana. Och nu gick bilen bra så in i bänken, på tal om bänk, 233hk visade den efter bromsningen, inte illa, 181hk hade samma bänk visat innan denna ombyggnad.

Så var det September och åter igen åkte vi till Knutstorp för årets näst sista race, denna gång med vetskap om all den sköna, nyvunna kraft vi hade med oss. Men det såg mörkt ut på himlen, aj aj och vi som valt att köra på Michelins R-däck, mycket bra på torrt men kassa i regn.

Nåt enstaka varv fick vi på torrt och som bilen gick, herre gud. Ja nu är det ingen V8 med dubbla turbos vi snackar om, men för att vara en 2 liters icke överladdad långlopps motor var det grymt.
När racet drog igång kom även regnet, vi hade 8:one plats på griden, vår bästa för den delen, lyckades avancera lite och låg på 4-5 plats i början av loppet. Det var kämpigt, regn, knappt 4mm mönster på däcken och mycket effekt. Det spann bra vill jag lova tyvärr var ända stället vi hade nytta av kraften på rakan.

Efter en timmes race var det förarbyte, tanka behövde vi inte göra än på länge i och med regnet. När Kenneth är klar och glider i väg inne i depån säger chefs mekanikern
- Lät det inte väldigt mycket från ventilerna?
Jag tog det inte på så hårt allvar, jag var ju nästan hög av hur sköj det var att köra bilen nu när den gick som den gick, dessutom var ju motorn helt nybyggd så jag visste inte hur det skulle låta.
Tyvärr hade Henke rätt, 5 minuter senare hörs det över radion
- Motorn går inte rent.
Toppen hade fått ett mindre haveri, sat.n också.

När racet hade pågått i ungefär 2,5 timmar satt vi i Hiace bussen på väg hem, lite nedstämda och endast med 5 poäng. Men vi såg det från den ljusa sidan, bättre att det händer nu än i början av nästa säsong då det är allvar.
Problemet nu var att vi enbart hade 2 veckor på oss att fixa till motorn för sen var det final på Anderstorp. Suverän hjälp från Köhlers Racing fick vi som tur var och vi han få toppen lagad tills sista loppet.

Anderstorp är en lång bana med mycket raksträckor och snabba velodrom kurvor, alltså perfekt för en motor stark bil.
Tidsträning och så klart regnade det, våra Michelin däck hade inte direkt blivit bättre, kan vi inte få lite tur någon gång? Jo det regnade inte så mycket och vi fick andra plats efter tidskvalet! Nu börjar det likna nåt, bara nu motorn håller tänkte vi.
Loppet flöt på bra, tyvärr gjorde vi dåliga depå stopp och dessutom i fel tid, med motorn höll och vi kom i mål på en femte plats. 19 poäng.

Totalt kom vi 7:a i serien vilket vi är hel nöjda med, alla är nämligen helt nya inom racingen och bilen har vi själva byggt.


Nu tar vi nya tag och satsar på 2006 då vi kommer köra med två stycken Toyota MR2:or, gå gärna in på vårt bild galleri och kika på bilderna från årets lopp, dom ligger numera dessutom i ordning.

Vi kommer under vintern och våren att visa här på hemsidan hur det går med bygget av den nya bilen så titta in med jämna mellanrum.

Clas Fransson
Team chef
 
Till bild galleriet »
 
Nyheten publicerades 2005-12-06

Alla nyheter

2018-07-11
Västkustloppet 2018
2018-06-13
Citius dubbel på Falkenberg
2018-05-20
ERCup Premiär 2018
2018-03-17
Summering av raceåret 2017
2017-08-13
Stökigt innan Knutstorp
2017-07-04
Vinst på Falkenberg och...
2017-05-16
ERCup premiär 2017
2016-09-26
Citius serie segrare i ERCup...
2016-08-01
Andra plats för Citius nr 8...
2016-07-25
Inför Kinnekulle
2016-07-25
Live timing Kinnekulle 30/7
2016-06-30
Onboard film från Falkenbergs...
2016-06-20
Seger på Falkenbergs Motorbana
2016-05-29
Hat trick på Sturup Raceway
2016-05-16
Live timing för Sturup 28/5
2016-05-10
ERCup premiär på Knutstorp
2016-01-01
ERCup tävlings program 2016...
2015-12-22
God Jul önskar nissarna i...
2015-11-25
Garage renovering
2015-10-28
Andra plats i ERCup finalen
2015-09-27
Ercup 5 - Gelleråsen
2015-09-13
Film från Kinnekulle 23/8
2015-08-25
Deltävling 4 - Kinnekulle Ring
2015-08-21
Redo för deltävling 4
2015-07-07
Hyfsat ERCup race på...
2015-06-08
Positivt och negativt på...
2015-05-03
2x3 timmars på Gotland Ring
2015-04-10
Årets första test
2014-12-01
ERCup kalendern 2015 klar!
2014-07-12
ERCup utställning på...
2014-06-27
Onboard film Falkenberg
2014-06-27
Ingen vidare "hemma tävling"...
2014-06-06
Test inför Falkenbergs...
2014-05-30
Pole & andra plats på Sturup
2014-05-06
Andra plats i ERCUP premiär
2014-05-06
Premiär körning med nya BMW...
2014-04-19
Bra test på Falkenbergs...
2014-04-17
Nr 80 kraschad vid test på...
2013-10-29
Citius total tvåa i ERCup...
2013-10-16
5:e plats i ERCup finalen
2013-09-14
Tekniska problem på Kinnekulle
2013-09-03
Onboard film från Mantorp
2013-09-02
2x tre timmars på Mantorp Park
2013-06-30
Race 3 Sturup Raceway
2013-06-13
Race 2 - Falkenbergs Motorbana
2013-05-12
Race 1 2013, en bra börjar
2013-03-13
Snart är race säsongen här
2013-03-01
ERCup årsmöte 2013
2013-02-23
Serieanmälda 2013
2012-10-15
Regnig final på Knutstorp
2012-09-06
Uppdateringar inför finalen
2012-08-12
ERCup 6-timmars race Sturup...
2012-06-11
Glädje & sorg i 6 timmars...
2012-06-09
Givande testkörning på...
2012-04-11
Nya förare hos Citius
2011-08-26
Summering race 4:a & 5
2011-06-19
Liten film från Sturup 12/6
2011-06-13
Rysaren på Sturup
2011-05-22
Citius Motorsport på YouTube
2011-05-15
Lyckad ERCup premiär
2010-08-14
Bilder från Knutstorp...
2010-06-14
Växellåds problem på Knutstorp
2010-05-09
Race 1 ERCup 2010
2009-12-20
ERCup tävlingsprogram 2010
2009-12-05
Nära pallplats för Citius i...
2009-05-24
Citius 3.a på Kinnekulle
2009-05-17
Race rapport från ERCup...
2009-05-06
Lyckade första tävling i ERCup
2009-03-26
Mappning
2009-03-19
Race säsongen närmar sig
2009-02-25
Rekord många team anmälda
2009-02-14
Tävlings kalender 2009
2009-02-14
Nr 80 till salu
2008-08-21
Äntligen Falkenberg igen!
2008-07-20
Växellåds problem på Sturup
2008-06-15
Strulig tävling på Ring...
2008-05-12
ERCup premiär
2008-03-11
ERCup Falkenberg flyttas till...
2008-02-18
Genuine Toyota Parts
2008-02-18
ERCup Kalender - 2008
2008-01-27
Serie anmälan 2008
2007-12-30
Off season
2007-10-07
Stökig final för Citius...
2007-09-30
Motorras och en åttonde plats...
2007-09-04
Citius Trophy 2007
2007-08-27
Bilder från Sturup Raceway...
2007-08-26
Serie ledning!
2007-08-02
Kinnekulletävlingen den 11/8...
2007-07-04
Serietabell ERCup
2007-07-02
Förberedelser är A och O i...
2007-06-26
Motor renovering
2007-06-11
Mycket krångel i årets andra...
2007-05-28
Mek kväll
2007-05-20
Överst på pallen i ERCup...
2007-05-03
Företags event med...
2007-04-16
Race säsången igång!
2007-03-21
Ny transport/sevice bil
2007-03-11
Nya 8:an börjar ta form
2007-02-18
ERCup kalender 2007
2007-01-18
Serieanmälda 2007
2007-01-11
Black & White
2006-12-31
Ett steg närmare tävlingsvagn
2006-12-10
Nya kostymen har anlänt!
2006-11-28
Till salu
2006-11-14
Nu är det dax för åttan att...
2006-09-27
Citius Trofé II
2006-09-18
ERCup - Final
2006-08-29
Race rapport från helgens...
2006-08-28
ERCup - deltävling V
2006-08-24
Träning - Falkenberg 060823
2006-08-21
Bilarna klara!
2006-07-16
Säsongs uppehåll
2006-06-19
ERCup - deltävling IV
2006-06-08
SPONSOR TRÄFF
2006-05-28
ERCup - deltävling III
2006-05-11
Motor byte
2006-05-09
ERCup - deltävling II
2006-04-23
Bilder från Sturup 060422
2006-04-14
Första testet 2006
2006-03-27
40 team anmälda i ERCup
2006-02-23
Montering av MR2 nr 80
2006-01-30
Nya nr 80 lackerad
2006-01-18
Serieanmälda 2006
2006-01-15
Buren är färdig!
2005-12-06
Summering efter första race...
2005-11-08
Nu skall vi börja bygga bur
2005-10-16
Ny bygget i full gång
2005-10-08
ERF final - Anderstorp
2005-09-25
Sponsorträff
2005-09-18
Dåliga kamaxlar!
2005-09-16
2 x Toyota MR2
2005-09-10
Citius Cup/Trophy III - 050901
2005-09-07
Porschen testad på Anderstorp
2005-08-15
Bilder från Sturup 050813
2005-08-14
ERF III 13/8 - 05 Sturup...
2005-07-30
Nya motorn klar!
2005-07-02
Test på Ring Knutstorp
2005-06-26
Ny banräcer!
2005-06-12
Tredje deltävlingen körd
2005-06-04
Fullt ös i Citius Motorsports...
2005-05-28
Citius Trophy II, 2005-05-22,...
2005-05-25
ERF II 22/5 -05 Anderstorp
2005-05-11
Bilen reparerad efter ERF...
2005-04-26
Bilder från helgens tävling
2005-04-26
Citius Motorsport i Hallands...
2005-04-19
Citius Trophy 2005,...
2005-04-09
Kickoff
2005-04-07
Teammedlemmarna tar BE-körkort
2005-04-06
Träningen 6/4 på Falkenberg...
2005-03-30
Bilen vägd
2005-03-27
Besiktningen gjord!
2005-03-24
Ny transportbil
2005-03-08
Kalender
2005-03-02
Teammedlemmarnas privata bilar
2005-02-22
Citius Trofé 2005
2005-01-28
Anmälda till årets ERF-serie
2005-01-19
Nya fälgar och däck