Summering av raceåret 2017

Race säsongen 2017 har förmodligen varit den mest händelserika och rolig i Citius Motorsport karriär men samtidigt en säsong med otroligt mycket sorg. Detta är vår års berättelse om säsongen 2017, varsågoda att hänga med och trevlig läsning!

2016 avslutade vi med total seger i långlopps serien ERCup (www.ercup.se) med vår Toyota MR2 (nr8), en bilmodell som vi kör i 11år. Vår första serie seger och vi beslöt oss för att pensionera Toyotan och köpa en annan vagn, BMW 320i årsmodell 2001 blev det efter mycket letande. Teamet köpte även in en racebuss, 12,5 meter lång Volvo från 1979 med plats för race bilen baktill och bo del framtill. Vi visste att när vi köper denna gamla buss får vi även en del problem på köpet men den smällen var vi beredda att ta.
Så nu bestod teamet av 2st BMW tävlings bilar, en BMW 320 från 2001 (nr8) och en BMW 320 från 1998 (nr80), en racebuss från 1979, biltransport släp samt nyrenoverad verkstad med dubbla bil lyftar.

Bussen vi köpt var använd till motorsport tidigare, från början rallycross men senare MC dragracing så en del jobb för att göra om så att det gick att få in en bil igen behövdes. Tävlingsbilen vi köpte hade gått i ERCup innan och vann serien 2015 så hon var beprövad. Vi hade dock en del uppgraderingar att göra, bromsar, växellåda, framvagn och kaross, så våren var stressig kan man säga. Den äldre BMW´n fick sig en hellackering men var i övrigt i bra skick. Vi han nätt och jämnt med alla de uppdateringar vi ville göra på den nya tävlings vagnen nr 8, några små saker hans inte med men väldigt mycket annat.

Säsongens första race var på Sturup Raceway i Skåne den 13 maj. Direkt efter kvalet var vi väldigt nöjda, pole position och vi körde nästan en sekund snabbare än vi någonsin klarat tidigare på den banan. Efter en timmas körning ledde vi med ett varv men sedan började problemen. Bilen ryckte och slog av och på, vid felsökning stängdes oljepumpen till bakaxeln av. Detta var en de saker vi inte hunnit få ordning på under vårkanten, larm till oljetemparatur i bakaxel. 45minuter senare havererade drivningen, vi kunde reparera och ta målflagg men placeringen blev en blygsam 12é plats. Vi var inte jätte nöjda men kunde ändå glädja oss åt farten som fanns i bilen.

Nästa tävling var på hemmabanan, Falkenbergs Motorbana 18 juni. Pressen var stor då bilen vi köpt vunnit alla race den kört på denna bana och vi själva vann där förra året med Toyotan. Även teamets BMW 320 nr 80 deltog denna tävling vilket var extra roligt. Det började bra för nr 8 likt första racet med pole position och sedan en stark inledning. Loppet fortsatte fint och vi låg i ledning (nr 8) 362 varv av loppets 399 och tog målflagg som etta efter sex timmar. Riktigt härlig känsla! Även nr 80 körde ett bra lopp och gick fint hela racet, tog målflagg som sjunde bil.

Efter Falkenbergs racet var det dags att besiktiga bussen och betyget var inte gott. Väldigt mycket rost i ramverket baktill samt i tvärgående balkar, helt otroligt att den gått igenom föregående års besiktning. Näst kommande tävling var på Mantorp och efter det en månads paus så vi beslöt att vänta med reparationerna tills efter Mantorp.

Nu hade vi haft två pole positions i rad så väldigt sugna på att fortsätta så, inte för att det spelar någon större roll i långlopp men det är mycket prestige. Vi fick endast ett ”hot lapp” sedan började motorn låta konstigt. Grenröret hade spruckit, ett konkurerande team hade svets som vi lånade och kunde laga. Till vår glädje räckte varvet till ytterligare en pole positon. Racet löpte sedan på minst sagt bra, vi vann med 8 varv! Satte loppets snabbaste varv med en sekunds marginal! Nu ledde vi serien och det kändes väldigt bra. Just det vi vann även hamburger grillracet vi hade med team Allt i Däck Motorsport kvällen innan race.

Nu var det sommar uppehåll och dags för buss reparation, ingen rolig historia. Gick nog åt 50 kapskivor en rulle svetstråd, jäkla massa stål och väldigt, väldigt många mantimmar! Ibland kändes det rent hopplöst och vi såg inte slutet av tunneln. Nästa tävling var på Knutstorp öster om Helsingborg så vi började sikta in oss på att ta släpet dit. Som tur var hade Niklas lovat barnen att ta bussen till fotbollsläger i Färjelanda, utan den moroten hade denna reparation dragit ut på tiden kan jag berätta. Bussen blev mot alla odds klar tills nästa tävling. Vi han även med att uppdatera tävlings bilen nr 8 en del och en solig sommarkväll var hela teamet uppe på Falkenbergs motorbana och testkörde med bägge bilarna. Det som inte får hända händer, motorn total rasar i vår BMW nr 8. Detta var en onsdags kväll och Knutstorps tävlingen var på lördag. Gentlemännen i team nr 80 sa till oss att vi fick ta deras bil och tävla med, vi ledde ju ändå serien. Otroligt generöst! Tokar som vi är beslöt vi oss ändå klockan 22:00 på kvällen att köpa en begagnad motor och stoppa i vår bil. Kompisar hjälpte till och vi skruvade enormt mycket resterande del av veckan, fram åt eftermiddagen på fredag var vi uppe hos trimfirman som skulle ”mappa” motorstyrningen så att det passade med den nya motorn. Redan efter 30 minuter körning i bänken havererar oljepumpen och motorn rasar. Vi var ledsna på onsdags kvällen men känslan som infann sig nu går inte att beskriva.

Deltävling 4, Ring Knutstorp 5 augusti. Det var inget glatt gäng som rullade söderut i bussen, där bak stod BMW nr 80 med en övertejpad nolla. Men väl framme och när kvalet var igång var allt som vanligt och vi var taggade igen. Start från tredje startruta blev det. Ett bra lopp i övrigt, i slutet var det väldigt spännande då vi låg tvåa ca 30-40 sekunder bakom ledaren. Vi pushade på vår chaufför och knappade in mer och mer, rent matematiskt gick det inte att ta in tiden men ledarbilen gjorde ett misstag och helt plötsligt var vi väldigt nära. Ett fåtal varv från målgång spricker hela växellådan i vår bil som stannar. Tredje plats blev det tillslut och loppets näst snabbaste varvtid.

Gelleråsen i Karlskoga 3 september var ERCup seriens näst sista tävling. Vi fick aldrig däcken till att ”bita” bra denna tävling och bilen kändes hal. Start från femte ruta och ytterligare ett bra race utan tekniska problem. Andra plats i mål och vi ledde nu serien rätt ordentligt.

Nu hade vi hunnit laga vår andra bil nr 8 och stoppat i en starkare motor, det var inte tillåtet för oss att byta tillbaks men vi planerade att använda bilen i långlopps RM som avgjordes några veckor efter ERCup finalen. För att hinna testa bilen ordentligt anmälde vi bilen till SSK finalen som gick på Kinnekulle samma helg som vår ERCup final. Teamet var uppe redan på fredagen för att hinna provköra och tur var det, utväxlingen i växellådan stämde inte alls med den nya motorn. Det blev en tur till Köping för att skaffa lite nya drev. Lördagens träningar gick åt till att ställa in växellådan och elektroniken. Aldrig tidigare hade vi kört sprint race så det var lite spännande, vi hade 205 bred semi racing däck medans de andra bilarna körde med riktigt breda racing slicks. Kvalet var lite fuktigt vilket gynnade oss och våra däck så det blev pole position i vår klass. Racet gick sedan i torrt och vi kunde inte stå emot slicks bilarna så en tredjeplats i vårt första sprint race, kul!

Nästa dag var det dags för långlopps final och vi byte bil och tog fram den äldre BMW´n. Målsättningen var bara att ta målflagg, det räckte till serie seger. Pole position, hm vi skulle ju bara ta det lugnt. Racet gick bra riktigt bra, vi tog det kanske inte så lugnt men vad gjorde det vi kom tvåa och noterade loppet näst snabbaste varvtid.

Serie segern var vår för andra året i rad!!

Nu var inte säsongen slut för det, vi hade Riksmästerskapet i långlopp kvar. En tävling sammankallad av Svenska Bilsport Förbundet där team från långlopps serierna ERCUP, NSHL och MSLS deltog, totalt 39 bilar. Men först ville vi testa sprintrace lite mer så vi ställde upp i Bavaria Cup (f.d. BMW Cup) på Mantorp. Gick mycket bra, vi var jätte nöjda med nya motorn som nu fick chans att sträcka ut på långa Mantorps rakan. Pole position i vår klass och även vinst, de andra BMW åkarna var lite imponerade.

Så var det äntligen dags för långlopps RM på Mantorp. Vi var uppe dagen innan och testkörde, bilen gick sjukt fort, cirka 2,5sekunder snabbare än med gamla motorn. Tyvärr sattes bränslefiltret igen, vi hade tätat bränslepåfyllnings slangarna med en silicon som skulle tåla petroleum, det gjorde den inte! Efter väldigt mycket sanerande i tanken kom race dagen och vi kvalade in bilen som femte av 39 och efter loppets första varv var vi uppe på andra plats. Ett tag ledde vi men senare kom problemet med tätt bränslefilter tillbaks. Vi tappade placeringar. Det började regnade och en avåkning gjorde att framvagnen knäcktes. Efter 45 minuters lagande var vi ute igen men hopplöst efter och det var inte slut där. 30 minuter från målflagg rasar hela motorn, suck.

Detta var Citius Motorsports race år 2017.
Mycket roligt: 5st pole position, 3 vinster, 6 pallplatser utav 8 möjliga
Och en del tråkigt: 3st motorras, 1 växellåds ras, extremt mycket mekande
Men hur som helst har vi väldigt roligt! I garaget på våra mek kvällar, under race helgerna och det fina med långlopps racing är team andan. Nästa år är vårt mål att komma tillbaks ännu starkare, få motorn till att hålla och att delta i fler race med bägge bilarna.

 
Nyheten publicerades 2018-03-17

Alla nyheter

2018-07-11
Västkustloppet 2018
2018-06-13
Citius dubbel på Falkenberg
2018-05-20
ERCup Premiär 2018
2018-03-17
Summering av raceåret 2017
2017-08-13
Stökigt innan Knutstorp
2017-07-04
Vinst på Falkenberg och...
2017-05-16
ERCup premiär 2017
2016-09-26
Citius serie segrare i ERCup...
2016-08-01
Andra plats för Citius nr 8...
2016-07-25
Inför Kinnekulle
2016-07-25
Live timing Kinnekulle 30/7
2016-06-30
Onboard film från Falkenbergs...
2016-06-20
Seger på Falkenbergs Motorbana
2016-05-29
Hat trick på Sturup Raceway
2016-05-16
Live timing för Sturup 28/5
2016-05-10
ERCup premiär på Knutstorp
2016-01-01
ERCup tävlings program 2016...
2015-12-22
God Jul önskar nissarna i...
2015-11-25
Garage renovering
2015-10-28
Andra plats i ERCup finalen
2015-09-27
Ercup 5 - Gelleråsen
2015-09-13
Film från Kinnekulle 23/8
2015-08-25
Deltävling 4 - Kinnekulle Ring
2015-08-21
Redo för deltävling 4
2015-07-07
Hyfsat ERCup race på...
2015-06-08
Positivt och negativt på...
2015-05-03
2x3 timmars på Gotland Ring
2015-04-10
Årets första test
2014-12-01
ERCup kalendern 2015 klar!
2014-07-12
ERCup utställning på...
2014-06-27
Onboard film Falkenberg
2014-06-27
Ingen vidare "hemma tävling"...
2014-06-06
Test inför Falkenbergs...
2014-05-30
Pole & andra plats på Sturup
2014-05-06
Andra plats i ERCUP premiär
2014-05-06
Premiär körning med nya BMW...
2014-04-19
Bra test på Falkenbergs...
2014-04-17
Nr 80 kraschad vid test på...
2013-10-29
Citius total tvåa i ERCup...
2013-10-16
5:e plats i ERCup finalen
2013-09-14
Tekniska problem på Kinnekulle
2013-09-03
Onboard film från Mantorp
2013-09-02
2x tre timmars på Mantorp Park
2013-06-30
Race 3 Sturup Raceway
2013-06-13
Race 2 - Falkenbergs Motorbana
2013-05-12
Race 1 2013, en bra börjar
2013-03-13
Snart är race säsongen här
2013-03-01
ERCup årsmöte 2013
2013-02-23
Serieanmälda 2013
2012-10-15
Regnig final på Knutstorp
2012-09-06
Uppdateringar inför finalen
2012-08-12
ERCup 6-timmars race Sturup...
2012-06-11
Glädje & sorg i 6 timmars...
2012-06-09
Givande testkörning på...
2012-04-11
Nya förare hos Citius
2011-08-26
Summering race 4:a & 5
2011-06-19
Liten film från Sturup 12/6
2011-06-13
Rysaren på Sturup
2011-05-22
Citius Motorsport på YouTube
2011-05-15
Lyckad ERCup premiär
2010-08-14
Bilder från Knutstorp...
2010-06-14
Växellåds problem på Knutstorp
2010-05-09
Race 1 ERCup 2010
2009-12-20
ERCup tävlingsprogram 2010
2009-12-05
Nära pallplats för Citius i...
2009-05-24
Citius 3.a på Kinnekulle
2009-05-17
Race rapport från ERCup...
2009-05-06
Lyckade första tävling i ERCup
2009-03-26
Mappning
2009-03-19
Race säsongen närmar sig
2009-02-25
Rekord många team anmälda
2009-02-14
Tävlings kalender 2009
2009-02-14
Nr 80 till salu
2008-08-21
Äntligen Falkenberg igen!
2008-07-20
Växellåds problem på Sturup
2008-06-15
Strulig tävling på Ring...
2008-05-12
ERCup premiär
2008-03-11
ERCup Falkenberg flyttas till...
2008-02-18
Genuine Toyota Parts
2008-02-18
ERCup Kalender - 2008
2008-01-27
Serie anmälan 2008
2007-12-30
Off season
2007-10-07
Stökig final för Citius...
2007-09-30
Motorras och en åttonde plats...
2007-09-04
Citius Trophy 2007
2007-08-27
Bilder från Sturup Raceway...
2007-08-26
Serie ledning!
2007-08-02
Kinnekulletävlingen den 11/8...
2007-07-04
Serietabell ERCup
2007-07-02
Förberedelser är A och O i...
2007-06-26
Motor renovering
2007-06-11
Mycket krångel i årets andra...
2007-05-28
Mek kväll
2007-05-20
Överst på pallen i ERCup...
2007-05-03
Företags event med...
2007-04-16
Race säsången igång!
2007-03-21
Ny transport/sevice bil
2007-03-11
Nya 8:an börjar ta form
2007-02-18
ERCup kalender 2007
2007-01-18
Serieanmälda 2007
2007-01-11
Black & White
2006-12-31
Ett steg närmare tävlingsvagn
2006-12-10
Nya kostymen har anlänt!
2006-11-28
Till salu
2006-11-14
Nu är det dax för åttan att...
2006-09-27
Citius Trofé II
2006-09-18
ERCup - Final
2006-08-29
Race rapport från helgens...
2006-08-28
ERCup - deltävling V
2006-08-24
Träning - Falkenberg 060823
2006-08-21
Bilarna klara!
2006-07-16
Säsongs uppehåll
2006-06-19
ERCup - deltävling IV
2006-06-08
SPONSOR TRÄFF
2006-05-28
ERCup - deltävling III
2006-05-11
Motor byte
2006-05-09
ERCup - deltävling II
2006-04-23
Bilder från Sturup 060422
2006-04-14
Första testet 2006
2006-03-27
40 team anmälda i ERCup
2006-02-23
Montering av MR2 nr 80
2006-01-30
Nya nr 80 lackerad
2006-01-18
Serieanmälda 2006
2006-01-15
Buren är färdig!
2005-12-06
Summering efter första race...
2005-11-08
Nu skall vi börja bygga bur
2005-10-16
Ny bygget i full gång
2005-10-08
ERF final - Anderstorp
2005-09-25
Sponsorträff
2005-09-18
Dåliga kamaxlar!
2005-09-16
2 x Toyota MR2
2005-09-10
Citius Cup/Trophy III - 050901
2005-09-07
Porschen testad på Anderstorp
2005-08-15
Bilder från Sturup 050813
2005-08-14
ERF III 13/8 - 05 Sturup...
2005-07-30
Nya motorn klar!
2005-07-02
Test på Ring Knutstorp
2005-06-26
Ny banräcer!
2005-06-12
Tredje deltävlingen körd
2005-06-04
Fullt ös i Citius Motorsports...
2005-05-28
Citius Trophy II, 2005-05-22,...
2005-05-25
ERF II 22/5 -05 Anderstorp
2005-05-11
Bilen reparerad efter ERF...
2005-04-26
Bilder från helgens tävling
2005-04-26
Citius Motorsport i Hallands...
2005-04-19
Citius Trophy 2005,...
2005-04-09
Kickoff
2005-04-07
Teammedlemmarna tar BE-körkort
2005-04-06
Träningen 6/4 på Falkenberg...
2005-03-30
Bilen vägd
2005-03-27
Besiktningen gjord!
2005-03-24
Ny transportbil
2005-03-08
Kalender
2005-03-02
Teammedlemmarnas privata bilar
2005-02-22
Citius Trofé 2005
2005-01-28
Anmälda till årets ERF-serie
2005-01-19
Nya fälgar och däck